A large-scale composition of interviews, images and sounds tells of the respective political systems, experiences of war and fascism, personal fates impacted by violence and resistance, and the political function of art and culture. The movements of these multidirectional and transnational memories are shaped by the embodied knowledge of Flamenco: Sharing emotions becomes a kind of empowerment of the body, a source of dialogue and an expression of resistance. In this way, remembering itself becomes a radical political practice in the installation, opposing silence.
Die Performance „Third Skin“ (Premiere 2023) der deutsch spanischen Choreografin und Künstlerin Ana Lessing Menjibar, die Anfang März im Radialsystem gezeigt wird, ist eine poetische Reaktion auf die Öffnung ihrer Familiengeschichte.
A large-scale composition of interviews, images and sounds tells of the respective political systems, experiences of war and fascism, personal fates impacted by violence and resistance, and the political function of art and culture. The movements of these multidirectional and transnational memories are shaped by the embodied knowledge of Flamenco: Sharing emotions becomes a kind of empowerment of the body, a source of dialogue and an expression of resistance. In this way, remembering itself becomes a radical political practice in the installation, opposing silence.
In the performance “Dance for Nothing (revisited)”, presented at Radialsystem as a German premiere, the choreographer Eszter Salamon revisits John Cage’s “Lecture on Nothing” (1949). In 2010, Salamon first approached this work, widely regarded as one of the most important texts of 20th-century experimental literature, in her solo performance “Dance for Nothing”, which combined Cage’s words with movement.
Die Performance „Third Skin“ (Premiere 2023) der deutsch spanischen Choreografin und Künstlerin Ana Lessing Menjibar, die Anfang März im Radialsystem gezeigt wird, ist eine poetische Reaktion auf die Öffnung ihrer Familiengeschichte.
A large-scale composition of interviews, images and sounds tells of the respective political systems, experiences of war and fascism, personal fates impacted by violence and resistance, and the political function of art and culture. The movements of these multidirectional and transnational memories are shaped by the embodied knowledge of Flamenco: Sharing emotions becomes a kind of empowerment of the body, a source of dialogue and an expression of resistance. In this way, remembering itself becomes a radical political practice in the installation, opposing silence.
Die Performance „Third Skin“ (Premiere 2023) der deutsch spanischen Choreografin und Künstlerin Ana Lessing Menjibar, die Anfang März im Radialsystem gezeigt wird, ist eine poetische Reaktion auf die Öffnung ihrer Familiengeschichte.
A filmic speculation on history and memory and a cinematic manifesto against forgetting: The short films “Reappearance” (2022) and “Sommerspiele” (2023) by choreographer and film maker Eszter Salamon combine the visions and gestures of two female artists from different generations.
A large-scale composition of interviews, images and sounds tells of the respective political systems, experiences of war and fascism, personal fates impacted by violence and resistance, and the political function of art and culture. The movements of these multidirectional and transnational memories are shaped by the embodied knowledge of Flamenco: Sharing emotions becomes a kind of empowerment of the body, a source of dialogue and an expression of resistance. In this way, remembering itself becomes a radical political practice in the installation, opposing silence.
Die Performance „Third Skin“ (Premiere 2023) der deutsch spanischen Choreografin und Künstlerin Ana Lessing Menjibar, die Anfang März im Radialsystem gezeigt wird, ist eine poetische Reaktion auf die Öffnung ihrer Familiengeschichte.
Die neunten Edition des internationalen und transdisziplinären Men-torship-Programms „Forecast“ kommt vom 14.-15. März mit dem „Forecast Festival 9“ im Radialsystem zu ihrem feierlichen Ab-schluss.
Die neunten Edition des internationalen und transdisziplinären Men-torship-Programms „Forecast“ kommt vom 14.-15. März mit dem „Forecast Festival 9“ im Radialsystem zu ihrem feierlichen Ab-schluss.
Jennifer Walshe und Matthew Shlomowitz beschreiben „Minor Characters“ als „Liederzyklus für das 21. Jahrhundert“. Ihre musikalische und theatrale Erkundung der Art und Weise, wie das Internet die Realität vermittelt, lädt das Publikum dazu ein, oft übersehene Nuancen wahrzunehmen – ähnlich wie bei der Beobachtung von kleinsten Details in der Natur.
Die 24. Festivalausgabe von MaerzMusik findet vom 21. bis 30. März 2025 statt. An insgesamt zehn Festivaltagen – davon zwei im Radialsystem – stellen multidisziplinäre Projekte und Konzerte traditionelle Dualismen infrage und präsentieren neue, vernetzte Perspektiven.
Dieser Abend verbindet Musik, Klang und Bewegung. Das für Saxofon, Synthesizer, E-Gitarre, E-Orgel und verstärkte Objekte komponierte Werk „limina“ des Komponisten Mark Barden erzeugt eine hypnotische, immersive Umgebung, die dazu einlädt, tief in die zugrundeliegenden Klangstrukturen hineinzuhören. Neben „limina“ wird das Solostück „Sensation 1“ der dominikanisch-US-amerikanischen Choreografin Ligia Lewis aufgeführt.
Nguyễn + Transitory bewegen sich mit „Drifting to the Rhythms at the Southeast of Nowhere“ durch verschiedene traditionelle Tanzformen aus dem südostasiatischen Raum. Das Werk des zwischen Berlin und Chiang Mai lebenden Duos erkundet Verletzlichkeit, Desorientierung und Vertrauen als Formen des Widerstands gegen den Status quo.
Die 24. Festivalausgabe von MaerzMusik findet vom 21. bis 30. März 2025 statt. An insgesamt zehn Festivaltagen – davon zwei im Radialsystem – stellen multidisziplinäre Projekte und Konzerte traditionelle Dualismen infrage und präsentieren neue, vernetzte Perspektiven.
Das New Yorker Quartett Yarn/Wire hat sich der Förderung und Aufführung experimenteller zeitgenössischer Musik verschrieben. Im Rahmen von MaerzMusik 2025 feiert das Ensemble sein Berlin-Debüt mit einem Konzert im Radialsystem. Das Programm umfasst Kompositionen von Sarah Davachi, Jad Atoui, Clara Iannotta und Catherine Lamb.
Nguyễn + Transitory bewegen sich mit „Drifting to the Rhythms at the Southeast of Nowhere“ durch verschiedene traditionelle Tanzformen aus dem südostasiatischen Raum. Das Werk des zwischen Berlin und Chiang Mai lebenden Duos erkundet Verletzlichkeit, Desorientierung und Vertrauen als Formen des Widerstands gegen den Status quo.
Nguyễn + Transitory bewegen sich mit „Drifting to the Rhythms at the Southeast of Nowhere“ durch verschiedene traditionelle Tanzformen aus dem südostasiatischen Raum. Das Werk des zwischen Berlin und Chiang Mai lebenden Duos erkundet Verletzlichkeit, Desorientierung und Vertrauen als Formen des Widerstands gegen den Status quo.
„Spiegelneuronen“ ist eine Einladung zu einem ‘körperlichen Nachdenken’ über das Verhältnis von Individuum und Gesellschaft: Der dokumentarische Tanzabend von Stefan Kaegi/Rimini Protokoll in Zusammenarbeit mit Sasha Waltz & Guests, der Ende August im Radialsystem seine Deutschlandpremiere feiert, ist ein Experiment.
„Spiegelneuronen“ ist eine Einladung zu einem ‘körperlichen Nachdenken’ über das Verhältnis von Individuum und Gesellschaft: Der dokumentarische Tanzabend von Stefan Kaegi/Rimini Protokoll in Zusammenarbeit mit Sasha Waltz & Guests, der Ende August im Radialsystem seine Deutschlandpremiere feiert, ist ein Experiment.
„Spiegelneuronen“ ist eine Einladung zu einem ‘körperlichen Nachdenken’ über das Verhältnis von Individuum und Gesellschaft: Der dokumentarische Tanzabend von Stefan Kaegi/Rimini Protokoll in Zusammenarbeit mit Sasha Waltz & Guests, der Ende August im Radialsystem seine Deutschlandpremiere feiert, ist ein Experiment.
„Spiegelneuronen“ ist eine Einladung zu einem ‘körperlichen Nachdenken’ über das Verhältnis von Individuum und Gesellschaft: Der dokumentarische Tanzabend von Stefan Kaegi/Rimini Protokoll in Zusammenarbeit mit Sasha Waltz & Guests, der Ende August im Radialsystem seine Deutschlandpremiere feiert, ist ein Experiment.
In “Travelogue I – Twenty to eight”, Sasha Waltz paints a moral picture of the present with humour, aggression and sensuality that hasn’t lost any of its urgency or relevance since premiering in 1993: a true dance classic.
In “Travelogue I – Twenty to eight”, Sasha Waltz paints a moral picture of the present with humour, aggression and sensuality that hasn’t lost any of its urgency or relevance since premiering in 1993: a true dance classic.
In “Travelogue I – Twenty to eight”, Sasha Waltz paints a moral picture of the present with humour, aggression and sensuality that hasn’t lost any of its urgency or relevance since premiering in 1993: a true dance classic.
In “Travelogue I – Twenty to eight”, Sasha Waltz paints a moral picture of the present with humour, aggression and sensuality that hasn’t lost any of its urgency or relevance since premiering in 1993: a true dance classic.
In “Travelogue I – Twenty to eight”, Sasha Waltz paints a moral picture of the present with humour, aggression and sensuality that hasn’t lost any of its urgency or relevance since premiering in 1993: a true dance classic.
In “Travelogue I – Twenty to eight”, Sasha Waltz paints a moral picture of the present with humour, aggression and sensuality that hasn’t lost any of its urgency or relevance since premiering in 1993: a true dance classic.
With the musical theatre evening “The whole Truth about Lies”, NICO AND THE NAVIGATORS once again transform Radialsystem into a lie detector.
With the musical theatre evening “The whole Truth about Lies”, NICO AND THE NAVIGATORS once again transform Radialsystem into a lie detector.
With the musical theatre evening “The whole Truth about Lies”, NICO AND THE NAVIGATORS once again transform Radialsystem into a lie detector.
With the musical theatre evening “The whole Truth about Lies”, NICO AND THE NAVIGATORS once again transform Radialsystem into a lie detector.
In the third “Encounter” of its transtraditional music laboratory, the Trickster Orchestra takes up the theme of “comprovisation” – the multifarious creative practices situated between composition and improvisation that play a central role in a transtraditional music praxis.
In the award-winning performance “Anda, Diana”, presented at Radialsystem as a Berlin premiere, the dancer and acrobat Diana Niepce offers an intimate look into the process of her self-reconstruction after a fall that led to an irreversible spinal cord injury.
Radialsystem presents the German premiere of “On Stage” by the internationally successful visual artist and choreographer Maria Hassabi. Considered one of her most radical and personal works, “On Stage” is both a feminist reflexion and an insight into her artistic development.
In the award-winning performance “Anda, Diana”, presented at Radialsystem as a Berlin premiere, the dancer and acrobat Diana Niepce offers an intimate look into the process of her self-reconstruction after a fall that led to an irreversible spinal cord injury.
Radialsystem presents the German premiere of “On Stage” by the internationally successful visual artist and choreographer Maria Hassabi. Considered one of her most radical and personal works, “On Stage” is both a feminist reflexion and an insight into her artistic development.
To accompany the series “Conjunctions – Acts of being in relation”, Radialsystem continues the format of “Embodied Practices”. In a 90-minute session, dancer and choreographer Diana Niepce invites participants to a laboratory that uses improvisation to explore the logics of physics that guide the body in movement.
Die Komponistin und Musikerin Christina Wheeler präsentiert im Radialsystem in einer Uraufführung „From the Quarter to the (W)Hole: What Lies at the Center of Infinity in the Oceans of the Universe?”. Die multimediale Klang- und Videoperformance besteht aus einer vielstimmigen Tondichtung, die Erfahrungen von Flucht, Afrikanischer Diaspora, Trauer und Gemeinschaft miteinander verwebt.