Back and Forth

reading music – the season: Ensemble KNM Berlin

Concert

Die dunklen Silouetten von drei Streicher*innen heben sich vor einem weißen Vorhang ab.

© Mara Arteaga

Cantando Admont as a group in black outfits in front of a dotted wall on a tiled floor.

Cantando Admont © Markus Sepperer

Cordula Bürgi

Cordula Bürgi © Markus Sepperer

Tickets

Ticket Prices

18 Euro reduced 14 Euro

History and the present meet in a large-scale evening concert by Ensemble KNM Berlin and the vocal ensemble Cantando Admont from Vienna. The programme is part of the Ensemble’s three-part project “reading music – the season”, which explores the reciprocal relationships between music and (written) language. For “Back and Forth” at Radialsystem, works from both the distant past and the most recent present, as well as from multiple cultures, will be in dialogue with each other – with four world premieres among them.

For the first concert of the evening, composers Cao Thanh Lan, Juliana Hodkinson, Lin Fang-Yi and Ana María Rodríguez were inspired by Nina Simone’s song “Four Women”, which they encounter in different ways through their biographies and experiences. Additionally, the musicians of KNM interpret the book “Folkloric Dances of Mexico” not just as a traditional alphabet of (dance) steps but as a hypnotic performance: “LA OFRENDA” by Tania Candiani and Rogelio Sosa turns a choreographic score of traditional Mexican Huichol dance into an improvisational structure for string quartet, ukulele and maracas.

The second part of the evening mediates between the ars subtilior – a 14th-century art form which countered war, plague and religious conflicts with highly elaborate sound manuscripts – and the music of today: Beat Furrer, master of expressive contemplation and dramatic moments, transforms succinct aphorisms into a captivating sound cosmos.

The series “reading music – the season” dedicates itself to the relationship between music and (written) language in three parts. “Books must be read as deliberately and reservedly as they were written.” This sentence by Henry David Thoreau is not just a radical demand on readers and a call for a new relationship between author and audience. It also brings the element of time into the reception of a work. Here is where music comes into play: Isn’t the slow, interpretative reading of texts, signs and symbols an intrinsic power of music and its protagonists? Can’t the notation of music be understood as compressed time and condensed space? Following the opening at Berghain in June 2024, this double concert at Radialsystem is the second station of “reading music – the season”.

Cast

Conduction
Cordula Bürgi

Ensemble KNM Berlin & Gäste

Flute
Rebecca Lenton

Clarinet, bass and contrabass clarinet
Theo Nabicht

Maracas
Juan Felipe Waller

Percussion
Michael Weilacher

Piano
Joseph Craig Houston

Ukulele
Ruben Mattia Santorsa

Accordion
Christine Paté

Violin
Theodore Flindell
Michael Yokas

Viola
Kirstin Maria Pientka

Violoncello
Cosima Gerhardt

Double bass
Adam Goodwin

Cantando Admont

Soprano
Friederike Kühl
Elīna Viļuma-Helling

Alto
Heidemaria Oberthür
Helena Sorokina

Tenor
Hugo Paulsson Stove
Aleksander Rewinski

Baritone / Bass
Benjamin Harasko

Bass
Ulfried Staber

Trombone
Stephen Menotti

Biographien

Das Ensemble KNM Berlin steht für die lebendige, aktuelle Musikszene der Metropole Berlin. 1988 gegründet, präsentiert das Ensemble weltweit Kompositionen, Konzertinstallationen und Konzertprojekte in enger Kooperation mit den Künstler*innen. Getragen werden die Programme von der Neugier auf das Unbekannte, von der Auseinandersetzung mit den wesentlichen Themen unserer Gegenwart. International bekannt wurde das KNM Berlin nicht nur durch seine wiederholten Gastspiele auf den wichtigen Musikfestivals wie ars musica Brüssel oder den Donaueschinger Musiktagen, sondern auch durch seine Eigenproduktionen wie HouseMusik und Konzertreisen wie z. B. an die Carnegie Hall (NYC). Seit 2016 engagiert sich das KNM verstärkt für eine musikalische, mehrperspektivische Vernetzung auf der ganzen Welt. Das KNM wurde 2021 mit „Christophe Bertrand: Vertigo“ und zuvor 2009 und 2010 für die Zusammenarbeit mit dem Komponisten Beat Furrer mit dem Preis der Deutschen Schallplattenkritik ausgezeichnet.

Das Vokalensemble für alte und neue Musik Cantando Admont wurde von Cordula Bürgi gegründet, um dem zeitgenössischen Schaffen vokaler Musik einen neuen Impuls zu verleihen und das reiche Repertoire der Musik des Mittelalters, der Renaissance und des Frühbarocks zu vermitteln. Als Ensemble tritt es bei den Salzburger und Bayreuther Festspielen, Wien Modern, Steirischer Herbst, Münchener und Bayreuther Festspielen, Wien Modern, Steirischer Herbst, Münchener Biennale, Concertgebouw Amsterdam, Musikverein Wien, Deutschen Oper Berlin u.a. auf. 2023 war Cantando Admont zum ersten Mal bei den Wiener Festwochen zu Gast. Die Zusammenarbeit mit Komponist*innen wie Beat Furrer, Youghi Pagh-Paan, Klaus Lang, Elisabeth Harnik, Peter Ablinger, Feliz Anne Reyes Macahis, Laure M. Hiendl, Marco Momi und anderen, sowie Ensembles wie Klangforum Wien, Ensemble Phace, Ensemble Kontrapunkte, Ensemble dissonArt, Ensemble Nikel, Ictus, Ensemble Schallfeld etc. ist wesentlicher Bestandteil von Cantando Admont.

Cordula Bürgi studierte Violine, Dirigieren und Gesang. Nach Aufbauarbeit mit den verschiedenen Chorstufen betreute sie zahlreiche Konzerte und Theaterproduktionen am Theater Basel und wurde für zahlreiche weitere Einstudierungen, darunter Arbeiten an der Staatsoper Berlin, der Oper Graz und beim SWR Vokalensemble eingeladen. 2014 gründete sie in Wien das Ensemble für Alte und Neue Musik Cantando Admont. Dieses Ensemble, bestehend aus hervorragenden Sänger*innen-Solisten konnte sich mit ihr als künstlerischer Leiterin innerhalb weniger Jahre im europäischen Musikleben etablieren.

Programme

Programme Part I: 4 READING
19.30 - 20.30

Lin Fang-Yi
“GUA” (world premiere)
for percussion solo after two poems by Ô Tiông-siông

Cao Thanh Lan
“Bekommen” (world premiere)
for voice, flute, double bass clarinet, electronics and movement

Ana María Rodríguez
“in nature alone are forms” (world premiere)
Version for instrumental duo, video and electronics

Juliana Hodkinson
 سانشان ربراک (translated “user unknown”) 
in collaboration with Atefeh Kheirabadi and Mehrad Sepahnia - Realillusion 
for flute, double bass clarinet, violoncello, video and electronics

Tania Candiani and Rogelio Sosa
“LA OFRENDA” (2022)
for string quartet, ukulele and maracas


Programme Part II
21.00 - 22.15

Beat Furrer
“Prophecies”
for alto, contrabass clarinet and accordion

Solage
“Fumeux fume par fumée”
for 3 voices

Beat Furrer
“Spazio Immergente”
for soprano and trombone

Philippus de Caserta
“De ma douleur”
for 3 voices

Beat Furrer
“Akusmata”
for eight voices, flute (also bass flute), clarinet (also bass clarinet), violin, viola, violoncello, double bass, piano and percussion
Text: Fragments of Pythagoras

As part of the Month of Contemporary Music.

Credits

“reading music - the season” is a project by Ensemble KNM Berlin. Supported by the Capital Cultural Fund. Cantando Admont and the composer Cao Thanh Lan are supported by the Austrian Federal Ministry for Arts, Culture, the Civil Service and Sport as part of “reading music”. The composer Cao Thanh Lan also receives support from the Cultural Department of the City of Vienna and AKM / austro mechana. In cooperation with Radialsystem and FAHRBEREITSCHAFT.

History and the present meet in a large-scale evening concert by Ensemble KNM Berlin and the vocal ensemble Cantando Admont from Vienna. The programme is part of the Ensemble’s three-part project “reading music – the season”, which explores the reciprocal relationships between music and (written) language. For “Back and Forth” at Radialsystem, works from both the distant past and the most recent present, as well as from multiple cultures, will be in dialogue with each other – with four world premieres among them.

For the first concert of the evening, composers Cao Thanh Lan, Juliana Hodkinson, Lin Fang-Yi and Ana María Rodríguez were inspired by Nina Simone’s song “Four Women”, which they encounter in different ways through their biographies and experiences. Additionally, the musicians of KNM interpret the book “Folkloric Dances of Mexico” not just as a traditional alphabet of (dance) steps but as a hypnotic performance: “LA OFRENDA” by Tania Candiani and Rogelio Sosa turns a choreographic score of traditional Mexican Huichol dance into an improvisational structure for string quartet, ukulele and maracas.

The second part of the evening mediates between the ars subtilior – a 14th-century art form which countered war, plague and religious conflicts with highly elaborate sound manuscripts – and the music of today: Beat Furrer, master of expressive contemplation and dramatic moments, transforms succinct aphorisms into a captivating sound cosmos.

The series “reading music – the season” dedicates itself to the relationship between music and (written) language in three parts. “Books must be read as deliberately and reservedly as they were written.” This sentence by Henry David Thoreau is not just a radical demand on readers and a call for a new relationship between author and audience. It also brings the element of time into the reception of a work. Here is where music comes into play: Isn’t the slow, interpretative reading of texts, signs and symbols an intrinsic power of music and its protagonists? Can’t the notation of music be understood as compressed time and condensed space? Following the opening at Berghain in June 2024, this double concert at Radialsystem is the second station of “reading music – the season”.

Cast

Conduction
Cordula Bürgi

Ensemble KNM Berlin & Gäste

Flute
Rebecca Lenton

Clarinet, bass and contrabass clarinet
Theo Nabicht

Maracas
Juan Felipe Waller

Percussion
Michael Weilacher

Piano
Joseph Craig Houston

Ukulele
Ruben Mattia Santorsa

Accordion
Christine Paté

Violin
Theodore Flindell
Michael Yokas

Viola
Kirstin Maria Pientka

Violoncello
Cosima Gerhardt

Double bass
Adam Goodwin

Cantando Admont

Soprano
Friederike Kühl
Elīna Viļuma-Helling

Alto
Heidemaria Oberthür
Helena Sorokina

Tenor
Hugo Paulsson Stove
Aleksander Rewinski

Baritone / Bass
Benjamin Harasko

Bass
Ulfried Staber

Trombone
Stephen Menotti

Biographies

Das Ensemble KNM Berlin steht für die lebendige, aktuelle Musikszene der Metropole Berlin. 1988 gegründet, präsentiert das Ensemble weltweit Kompositionen, Konzertinstallationen und Konzertprojekte in enger Kooperation mit den Künstler*innen. Getragen werden die Programme von der Neugier auf das Unbekannte, von der Auseinandersetzung mit den wesentlichen Themen unserer Gegenwart. International bekannt wurde das KNM Berlin nicht nur durch seine wiederholten Gastspiele auf den wichtigen Musikfestivals wie ars musica Brüssel oder den Donaueschinger Musiktagen, sondern auch durch seine Eigenproduktionen wie HouseMusik und Konzertreisen wie z. B. an die Carnegie Hall (NYC). Seit 2016 engagiert sich das KNM verstärkt für eine musikalische, mehrperspektivische Vernetzung auf der ganzen Welt. Das KNM wurde 2021 mit „Christophe Bertrand: Vertigo“ und zuvor 2009 und 2010 für die Zusammenarbeit mit dem Komponisten Beat Furrer mit dem Preis der Deutschen Schallplattenkritik ausgezeichnet.

Das Vokalensemble für alte und neue Musik Cantando Admont wurde von Cordula Bürgi gegründet, um dem zeitgenössischen Schaffen vokaler Musik einen neuen Impuls zu verleihen und das reiche Repertoire der Musik des Mittelalters, der Renaissance und des Frühbarocks zu vermitteln. Als Ensemble tritt es bei den Salzburger und Bayreuther Festspielen, Wien Modern, Steirischer Herbst, Münchener und Bayreuther Festspielen, Wien Modern, Steirischer Herbst, Münchener Biennale, Concertgebouw Amsterdam, Musikverein Wien, Deutschen Oper Berlin u.a. auf. 2023 war Cantando Admont zum ersten Mal bei den Wiener Festwochen zu Gast. Die Zusammenarbeit mit Komponist*innen wie Beat Furrer, Youghi Pagh-Paan, Klaus Lang, Elisabeth Harnik, Peter Ablinger, Feliz Anne Reyes Macahis, Laure M. Hiendl, Marco Momi und anderen, sowie Ensembles wie Klangforum Wien, Ensemble Phace, Ensemble Kontrapunkte, Ensemble dissonArt, Ensemble Nikel, Ictus, Ensemble Schallfeld etc. ist wesentlicher Bestandteil von Cantando Admont.

Cordula Bürgi studierte Violine, Dirigieren und Gesang. Nach Aufbauarbeit mit den verschiedenen Chorstufen betreute sie zahlreiche Konzerte und Theaterproduktionen am Theater Basel und wurde für zahlreiche weitere Einstudierungen, darunter Arbeiten an der Staatsoper Berlin, der Oper Graz und beim SWR Vokalensemble eingeladen. 2014 gründete sie in Wien das Ensemble für Alte und Neue Musik Cantando Admont. Dieses Ensemble, bestehend aus hervorragenden Sänger*innen-Solisten konnte sich mit ihr als künstlerischer Leiterin innerhalb weniger Jahre im europäischen Musikleben etablieren.

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