Back and Forth
reading music – the season: Ensemble KNM Berlin
Concert
History and the present meet in a large-scale evening concert by Ensemble KNM Berlin and the vocal ensemble Cantando Admont from Vienna. The programme is part of the Ensemble’s three-part project “reading music – the season”, which explores the reciprocal relationships between music and (written) language. For “Back and Forth” at Radialsystem, works from both the distant past and the most recent present, as well as from multiple cultures, will be in dialogue with each other – with four world premieres among them.
For the first concert of the evening, composers Cao Thanh Lan, Juliana Hodkinson, Lin Fang-Yi and Ana María Rodríguez were inspired by Nina Simone’s song “Four Women”, which they encounter in different ways through their biographies and experiences. Additionally, the musicians of KNM interpret the book “Folkloric Dances of Mexico” not just as a traditional alphabet of (dance) steps but as a hypnotic performance: “LA OFRENDA” by Tania Candiani and Rogelio Sosa turns a choreographic score of traditional Mexican Huichol dance into an improvisational structure for string quartet, ukulele and maracas.
The second part of the evening mediates between the ars subtilior – a 14th-century art form which countered war, plague and religious conflicts with highly elaborate sound manuscripts – and the music of today: Beat Furrer, master of expressive contemplation and dramatic moments, transforms succinct aphorisms into a captivating sound cosmos.
The series “reading music – the season” dedicates itself to the relationship between music and (written) language in three parts. “Books must be read as deliberately and reservedly as they were written.” This sentence by Henry David Thoreau is not just a radical demand on readers and a call for a new relationship between author and audience. It also brings the element of time into the reception of a work. Here is where music comes into play: Isn’t the slow, interpretative reading of texts, signs and symbols an intrinsic power of music and its protagonists? Can’t the notation of music be understood as compressed time and condensed space? Following the opening at Berghain in June 2024, this double concert at Radialsystem is the second station of “reading music – the season”.
Cast
Conduction
Cordula Bürgi
Ensemble KNM Berlin & Gäste
Flute
Rebecca Lenton
Clarinet, bass and contrabass clarinet
Theo Nabicht
Maracas
Juan Felipe Waller
Percussion
Michael Weilacher
Piano
Joseph Craig Houston
Ukulele
Ruben Mattia Santorsa
Accordion
Christine Paté
Violin
Theodore Flindell
Michael Yokas
Viola
Kirstin Maria Pientka
Violoncello
Cosima Gerhardt
Double bass
Adam Goodwin
Cantando Admont
Soprano
Friederike Kühl
Elīna Viļuma-Helling
Alto
Heidemaria Oberthür
Helena Sorokina
Tenor
Hugo Paulsson Stove
Aleksander Rewinski
Baritone / Bass
Benjamin Harasko
Bass
Ulfried Staber
Trombone
Stephen Menotti
Biographien
Das Ensemble KNM Berlin steht für die lebendige, aktuelle Musikszene der Metropole Berlin. 1988 gegründet, präsentiert das Ensemble weltweit Kompositionen, Konzertinstallationen und Konzertprojekte in enger Kooperation mit den Künstler*innen. Getragen werden die Programme von der Neugier auf das Unbekannte, von der Auseinandersetzung mit den wesentlichen Themen unserer Gegenwart. International bekannt wurde das KNM Berlin nicht nur durch seine wiederholten Gastspiele auf den wichtigen Musikfestivals wie ars musica Brüssel oder den Donaueschinger Musiktagen, sondern auch durch seine Eigenproduktionen wie HouseMusik und Konzertreisen wie z. B. an die Carnegie Hall (NYC). Seit 2016 engagiert sich das KNM verstärkt für eine musikalische, mehrperspektivische Vernetzung auf der ganzen Welt. Das KNM wurde 2021 mit „Christophe Bertrand: Vertigo“ und zuvor 2009 und 2010 für die Zusammenarbeit mit dem Komponisten Beat Furrer mit dem Preis der Deutschen Schallplattenkritik ausgezeichnet.
Das Vokalensemble für alte und neue Musik Cantando Admont wurde von Cordula Bürgi gegründet, um dem zeitgenössischen Schaffen vokaler Musik einen neuen Impuls zu verleihen und das reiche Repertoire der Musik des Mittelalters, der Renaissance und des Frühbarocks zu vermitteln. Als Ensemble tritt es bei den Salzburger und Bayreuther Festspielen, Wien Modern, Steirischer Herbst, Münchener und Bayreuther Festspielen, Wien Modern, Steirischer Herbst, Münchener Biennale, Concertgebouw Amsterdam, Musikverein Wien, Deutschen Oper Berlin u.a. auf. 2023 war Cantando Admont zum ersten Mal bei den Wiener Festwochen zu Gast. Die Zusammenarbeit mit Komponist*innen wie Beat Furrer, Youghi Pagh-Paan, Klaus Lang, Elisabeth Harnik, Peter Ablinger, Feliz Anne Reyes Macahis, Laure M. Hiendl, Marco Momi und anderen, sowie Ensembles wie Klangforum Wien, Ensemble Phace, Ensemble Kontrapunkte, Ensemble dissonArt, Ensemble Nikel, Ictus, Ensemble Schallfeld etc. ist wesentlicher Bestandteil von Cantando Admont.
Cordula Bürgi studierte Violine, Dirigieren und Gesang. Nach Aufbauarbeit mit den verschiedenen Chorstufen betreute sie zahlreiche Konzerte und Theaterproduktionen am Theater Basel und wurde für zahlreiche weitere Einstudierungen, darunter Arbeiten an der Staatsoper Berlin, der Oper Graz und beim SWR Vokalensemble eingeladen. 2014 gründete sie in Wien das Ensemble für Alte und Neue Musik Cantando Admont. Dieses Ensemble, bestehend aus hervorragenden Sänger*innen-Solisten konnte sich mit ihr als künstlerischer Leiterin innerhalb weniger Jahre im europäischen Musikleben etablieren.
Programme
Programme Part I: 4 READING
19.30 - 20.30
Lin Fang-Yi
“GUA” (world premiere)
for percussion solo after two poems by Ô Tiông-siông
Cao Thanh Lan
“Bekommen” (world premiere)
for voice, flute, double bass clarinet, electronics and movement
Ana María Rodríguez
“in nature alone are forms” (world premiere)
Version for instrumental duo, video and electronics
Juliana Hodkinson
سانشان ربراک (translated “user unknown”)
in collaboration with Atefeh Kheirabadi and Mehrad Sepahnia - Realillusion
for flute, double bass clarinet, violoncello, video and electronics
Tania Candiani and Rogelio Sosa
“LA OFRENDA” (2022)
for string quartet, ukulele and maracas
Programme Part II
21.00 - 22.15
Beat Furrer
“Prophecies”
for alto, contrabass clarinet and accordion
Solage
“Fumeux fume par fumée”
for 3 voices
Beat Furrer
“Spazio Immergente”
for soprano and trombone
Philippus de Caserta
“De ma douleur”
for 3 voices
Beat Furrer
“Akusmata”
for eight voices, flute (also bass flute), clarinet (also bass clarinet), violin, viola, violoncello, double bass, piano and percussion
Text: Fragments of Pythagoras
As part of the Month of Contemporary Music.
Credits
“reading music - the season” is a project by Ensemble KNM Berlin. Supported by the Capital Cultural Fund. Cantando Admont and the composer Cao Thanh Lan are supported by the Austrian Federal Ministry for Arts, Culture, the Civil Service and Sport as part of “reading music”. The composer Cao Thanh Lan also receives support from the Cultural Department of the City of Vienna and AKM / austro mechana. In cooperation with Radialsystem and FAHRBEREITSCHAFT.
History and the present meet in a large-scale evening concert by Ensemble KNM Berlin and the vocal ensemble Cantando Admont from Vienna. The programme is part of the Ensemble’s three-part project “reading music – the season”, which explores the reciprocal relationships between music and (written) language. For “Back and Forth” at Radialsystem, works from both the distant past and the most recent present, as well as from multiple cultures, will be in dialogue with each other – with four world premieres among them.
For the first concert of the evening, composers Cao Thanh Lan, Juliana Hodkinson, Lin Fang-Yi and Ana María Rodríguez were inspired by Nina Simone’s song “Four Women”, which they encounter in different ways through their biographies and experiences. Additionally, the musicians of KNM interpret the book “Folkloric Dances of Mexico” not just as a traditional alphabet of (dance) steps but as a hypnotic performance: “LA OFRENDA” by Tania Candiani and Rogelio Sosa turns a choreographic score of traditional Mexican Huichol dance into an improvisational structure for string quartet, ukulele and maracas.
The second part of the evening mediates between the ars subtilior – a 14th-century art form which countered war, plague and religious conflicts with highly elaborate sound manuscripts – and the music of today: Beat Furrer, master of expressive contemplation and dramatic moments, transforms succinct aphorisms into a captivating sound cosmos.
The series “reading music – the season” dedicates itself to the relationship between music and (written) language in three parts. “Books must be read as deliberately and reservedly as they were written.” This sentence by Henry David Thoreau is not just a radical demand on readers and a call for a new relationship between author and audience. It also brings the element of time into the reception of a work. Here is where music comes into play: Isn’t the slow, interpretative reading of texts, signs and symbols an intrinsic power of music and its protagonists? Can’t the notation of music be understood as compressed time and condensed space? Following the opening at Berghain in June 2024, this double concert at Radialsystem is the second station of “reading music – the season”.
Cast
Conduction
Cordula Bürgi
Ensemble KNM Berlin & Gäste
Flute
Rebecca Lenton
Clarinet, bass and contrabass clarinet
Theo Nabicht
Maracas
Juan Felipe Waller
Percussion
Michael Weilacher
Piano
Joseph Craig Houston
Ukulele
Ruben Mattia Santorsa
Accordion
Christine Paté
Violin
Theodore Flindell
Michael Yokas
Viola
Kirstin Maria Pientka
Violoncello
Cosima Gerhardt
Double bass
Adam Goodwin
Cantando Admont
Soprano
Friederike Kühl
Elīna Viļuma-Helling
Alto
Heidemaria Oberthür
Helena Sorokina
Tenor
Hugo Paulsson Stove
Aleksander Rewinski
Baritone / Bass
Benjamin Harasko
Bass
Ulfried Staber
Trombone
Stephen Menotti
Biographies
Das Ensemble KNM Berlin steht für die lebendige, aktuelle Musikszene der Metropole Berlin. 1988 gegründet, präsentiert das Ensemble weltweit Kompositionen, Konzertinstallationen und Konzertprojekte in enger Kooperation mit den Künstler*innen. Getragen werden die Programme von der Neugier auf das Unbekannte, von der Auseinandersetzung mit den wesentlichen Themen unserer Gegenwart. International bekannt wurde das KNM Berlin nicht nur durch seine wiederholten Gastspiele auf den wichtigen Musikfestivals wie ars musica Brüssel oder den Donaueschinger Musiktagen, sondern auch durch seine Eigenproduktionen wie HouseMusik und Konzertreisen wie z. B. an die Carnegie Hall (NYC). Seit 2016 engagiert sich das KNM verstärkt für eine musikalische, mehrperspektivische Vernetzung auf der ganzen Welt. Das KNM wurde 2021 mit „Christophe Bertrand: Vertigo“ und zuvor 2009 und 2010 für die Zusammenarbeit mit dem Komponisten Beat Furrer mit dem Preis der Deutschen Schallplattenkritik ausgezeichnet.
Das Vokalensemble für alte und neue Musik Cantando Admont wurde von Cordula Bürgi gegründet, um dem zeitgenössischen Schaffen vokaler Musik einen neuen Impuls zu verleihen und das reiche Repertoire der Musik des Mittelalters, der Renaissance und des Frühbarocks zu vermitteln. Als Ensemble tritt es bei den Salzburger und Bayreuther Festspielen, Wien Modern, Steirischer Herbst, Münchener und Bayreuther Festspielen, Wien Modern, Steirischer Herbst, Münchener Biennale, Concertgebouw Amsterdam, Musikverein Wien, Deutschen Oper Berlin u.a. auf. 2023 war Cantando Admont zum ersten Mal bei den Wiener Festwochen zu Gast. Die Zusammenarbeit mit Komponist*innen wie Beat Furrer, Youghi Pagh-Paan, Klaus Lang, Elisabeth Harnik, Peter Ablinger, Feliz Anne Reyes Macahis, Laure M. Hiendl, Marco Momi und anderen, sowie Ensembles wie Klangforum Wien, Ensemble Phace, Ensemble Kontrapunkte, Ensemble dissonArt, Ensemble Nikel, Ictus, Ensemble Schallfeld etc. ist wesentlicher Bestandteil von Cantando Admont.
Cordula Bürgi studierte Violine, Dirigieren und Gesang. Nach Aufbauarbeit mit den verschiedenen Chorstufen betreute sie zahlreiche Konzerte und Theaterproduktionen am Theater Basel und wurde für zahlreiche weitere Einstudierungen, darunter Arbeiten an der Staatsoper Berlin, der Oper Graz und beim SWR Vokalensemble eingeladen. 2014 gründete sie in Wien das Ensemble für Alte und Neue Musik Cantando Admont. Dieses Ensemble, bestehend aus hervorragenden Sänger*innen-Solisten konnte sich mit ihr als künstlerischer Leiterin innerhalb weniger Jahre im europäischen Musikleben etablieren.