Embodied Practices: Diana Niepce „The Knowing Body“
Workshop
To accompany the series “Conjunctions – Acts of being in relation”, Radialsystem continues the format of “Embodied Practices”. In a 90-minute session, dancer and choreographer Diana Niepce invites participants to a laboratory that uses improvisation to explore the logics of physics that guide the body in movement.
The aim of the workshop “The Knowing Body” is to develop techniques for deepening embodied knowledge and re-articulating the body as a state of potential. Thinking about the body from the inside out and learning to understand its becoming and changing creates pathways to conceive of its identity differently and define it as a story and manifesto. “The Knowing Body” focuses on improvisation, how space can be perceived and utilised, and the gaze that makes ideas of a hybrid body possible – ideas that can find their place on the stage in ironic and sarcastic ways.
In parallel to the collective development of non-normative dance and body practices, “The Knowing Body” offers a space to think about the possibility of a “good practice”. What could an ethical and democratic dance practice look like? What should be considered in dance communication? “The Knowing Body” is a creative process in a political and identity-related context. Participants are encouraged to think about (artistic) creation in relation to its social relevance, history, genealogy, and urgency.
Cast
Concept and direction
Diana Niepce
Biographien
Diana Niepce ist Tänzerin, Choreografin und Autorin. Sie absolvierte die Escola Superior de Dança, ein Erasmus-Studium am Teatterikorkeakoulun in Helsinki und einen Master in Kunst und Kommunikation an der Universidade Nova de Lisboa. Sie ist assoziierte Künstlerin bei Espaço do Tempo und entwickelte die Stücke „Dueto“ (2020), „T4“ (2020), „O outro lado da dança“ (2022), „Enfreakment“ (2024) und „Utopia“ (2024). Für ihr Stück „Anda, Diana“ gewann sie den SPA-Preis 2021. Als Tänzerin und Performerin arbeitet Niepce regelmäßig mit nationalen und internationalen Künstler*innen zusammen.
Programme
The practice format is open to professional and semi-professional dancers and people with and without disabilities. Please bring water and comfortable clothing.
Language
English
Mit Conjunctions - Acts of being in relation startet eine neue Programmreihe im Radialsystem, die sich der Poesie des „In-Beziehung-Seins“ widmet. In vier Akten mit unterschiedlichen thematischen Gewichtungen werden choreografische und musikalische Praxen als verkörperte Strategien der Wissensproduktion und der Weitergabe von Wissen erlebbar. Der Trennung von Körper und Geist, dem Dualismus von Denken und Handeln und der Vorstellung einer Universalität des Wissens wird dabei eine Vielfalt von Möglichkeiten der Wissensproduktion entgegengesetzt, die mit und aus der Realität unterschiedlich situierter Körper entsteht.
Im Zentrum der Aufmerksamkeit stehen Überlegungen, wie durch verkörperte Praktiken temporäre Gemeinschaften entstehen können, welche Machtverhältnisse dabei sichtbar werden, und welche neuen Vorstellungswelten und emanzipatorische Strategien aus verkörperten Beziehungen resultieren. Begleitend zu immersiven Performances, Konzerten und choreografischen Arbeiten setzen wir flankierend zu der neuen Reihe unser Austauschformat „Embodied Practices“ fort, in dessen Rahmen Formen des Bewahrens und Weitergebens von Körperpraktiken aus unterschiedlichen kulturellen Zusammenhängen miteinander erprobt werden.
Credits
Medienpartnerschaften Radialsystem:
tip Berlin, The Berliner, Rausgegangen, taz. die tageszeitung
To accompany the series “Conjunctions – Acts of being in relation”, Radialsystem continues the format of “Embodied Practices”. In a 90-minute session, dancer and choreographer Diana Niepce invites participants to a laboratory that uses improvisation to explore the logics of physics that guide the body in movement.
The aim of the workshop “The Knowing Body” is to develop techniques for deepening embodied knowledge and re-articulating the body as a state of potential. Thinking about the body from the inside out and learning to understand its becoming and changing creates pathways to conceive of its identity differently and define it as a story and manifesto. “The Knowing Body” focuses on improvisation, how space can be perceived and utilised, and the gaze that makes ideas of a hybrid body possible – ideas that can find their place on the stage in ironic and sarcastic ways.
In parallel to the collective development of non-normative dance and body practices, “The Knowing Body” offers a space to think about the possibility of a “good practice”. What could an ethical and democratic dance practice look like? What should be considered in dance communication? “The Knowing Body” is a creative process in a political and identity-related context. Participants are encouraged to think about (artistic) creation in relation to its social relevance, history, genealogy, and urgency.
Cast
Concept and direction
Diana Niepce
Biographies
Diana Niepce ist Tänzerin, Choreografin und Autorin. Sie absolvierte die Escola Superior de Dança, ein Erasmus-Studium am Teatterikorkeakoulun in Helsinki und einen Master in Kunst und Kommunikation an der Universidade Nova de Lisboa. Sie ist assoziierte Künstlerin bei Espaço do Tempo und entwickelte die Stücke „Dueto“ (2020), „T4“ (2020), „O outro lado da dança“ (2022), „Enfreakment“ (2024) und „Utopia“ (2024). Für ihr Stück „Anda, Diana“ gewann sie den SPA-Preis 2021. Als Tänzerin und Performerin arbeitet Niepce regelmäßig mit nationalen und internationalen Künstler*innen zusammen.
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