Laure M. Hiendl: String Quartet No.2
Concert with NeoQuartet in the frame of „SENSE – Geographies of Perception“
Concert
Ticket Prices
16 Euro, discount 12 Euro
„SENSE“-Combi-Ticket
with „Symphony of Intimacies“ & „Laure M. Hiendl: In Abeyance“
36 Euro, discount 26 Euro
Friday-Ticket
with „Symphony of Intimacies“
24 Euro, discount 16 Euro
Concert-Combi-Ticket
with „Laure M. Hiendl: In Abeyance“
24 Euro, discount 16 Euro
Spatialized sound as an expressive form is at the centre of the two different yet conceptually related pieces by composer Laure M. Hiendl that are to be presented on two consecutive days at Radialsystem: NeoQuartet performs “String Quartet No.2” on electric string instruments that are hooked up to samplers. The ensemble KNM Berlin performs “In Abeyance”, an instrumental-acoustic ensemble piece. Both compositions are Hiendl’s intimate articulation of queer plight and desire, whose expression finds its form in the temporality of the pieces: Hiendl uses sampling techniques to deconstruct the hierarchical structures of acoustic linear sequences in favour of a simultaneity of sound material, generating a sort of equal, spatial sound. The quartet and ensemble works are presented as part of the “SENSE” series, through which Radialsystem explores power relations within a geography of perception.
String Quartet No. 2
Laure M. Hiendl’s second string quartet is written for four electric string instruments that are hooked up to four samplers – the pitch of the string instruments controls the playback speed of the sampler. The audio material comprises orchestral sample packs for film music, so each of the NeoQuartet musicians controls the playback of an entire orchestra with their string instruments. Minuscule, constantly shifting pieces of sound material generate shimmering, oscillating soundscapes that move more across spatial rather than temporal coordinates.
A video piece with text and imagery punctuates the music; artist Jamie Shi’s text responds to contributions by composers and artists Wojtek Blecharz, Nico Navarro Rueda, Stellan Veloce and Weronika Wro Wrzesińska. The video, a kind of dialogic overdub, is a nod to the work of Barbara Hammer, US-American filmmaker and pioneer of queer feminist cinema.
Cast
Mit
NeoQuartet
Erste Violine
Karolina Piątkowska-Nowicka
Zweite Violine
Paweł Kapica
Viola
Michał Markiewicz
Cello
Krzysztof Pawłowski
Komposition
Laure M. Hiendl
Biographien
Laure M. Hiendl (alle Pronomen) arbeitet als Komponist*in und Performer*in in den Zwischenbereichen von Konzertmusik, Performance, Musiktheater und Installation. In Hiendls Werken werden Instrumente hauptsächlich in Interaktion mit elektronischen Mitteln eingesetzt und die Performativität der Raum-Zeit-Körper-Beziehung in der Musik erforscht. Hiendl hat an der Columbia University New York promoviert und ist derzeit Assistenzprofessor*in an der Universität Mozarteum Salzburg. Mit Bastian Zimmermann hat Hiendl das Festival Musik Installationen Nürnberg mitbegründet. Für die Komposition „Ten Bullets Through One Hole“ erhielt Hiendl 2020 den 1. Kompositionspreis der Landeshauptstadt Stuttgart.
Das NeoQuartet ist ein in Polen ansässiges Streichquartett für neue Musik, das seit 2017 auch auf elektrischen Streichinstrumenten mit Synthesizern und Looper-Stationen spielt. In seiner Arbeit verbindet das Quartett zeitgenössische klassische Musik mit bildender Kunst, modernem Tanz und Elektronik. Es tritt international auf und hat bei Festivals in Europa, China, Südkorea, Japan und den USA gespielt. Regelmäßig vergibt das NeoQuartet Kompositionsaufträge. 2018 gewann es den Pomeranian Art Award. Das NeoQuartet ist Organisator und Mitbegründer des NeoArte Synthesizer of Arts Festival, das jährlich in Danzig stattfindet.
SENSE – Geographies of Perception
In the programme series "SENSE", Radialsystem explores power relations within a geography of perception. Employing the perspectives of choreography, visual arts, music and workshop formats, "SENSE" investigates an embodied practice of sensory perception in four programme foci until summer 2022. The programme series likewise addresses the question of how the trauma of a pandemic has affected and continues to affect our senses. The double meaning contained in the title of the series – “sense” denotes both sensation and sentiment – invokes and challenges the distinction between thinking and feeling – or theory and practice – common in the Western Enlightenment tradition of knowledge.
Credits
„String Quartet No.2“ was commissioned by Musica Electronica Nova Festival Wrocław for NeoQuartet, co-financed by Polish Ministry of Culture.
"SENSE" is a series of Radialsystem, funded by the Berlin Senate Department for Culture and Europe. Supported by the Radial Foundation.
Media partners: taz. die tageszeitung, tip Berlin, ExBerliner and Ask Helmut.
Spatialized sound as an expressive form is at the centre of the two different yet conceptually related pieces by composer Laure M. Hiendl that are to be presented on two consecutive days at Radialsystem: NeoQuartet performs “String Quartet No.2” on electric string instruments that are hooked up to samplers. The ensemble KNM Berlin performs “In Abeyance”, an instrumental-acoustic ensemble piece. Both compositions are Hiendl’s intimate articulation of queer plight and desire, whose expression finds its form in the temporality of the pieces: Hiendl uses sampling techniques to deconstruct the hierarchical structures of acoustic linear sequences in favour of a simultaneity of sound material, generating a sort of equal, spatial sound. The quartet and ensemble works are presented as part of the “SENSE” series, through which Radialsystem explores power relations within a geography of perception.
String Quartet No. 2
Laure M. Hiendl’s second string quartet is written for four electric string instruments that are hooked up to four samplers – the pitch of the string instruments controls the playback speed of the sampler. The audio material comprises orchestral sample packs for film music, so each of the NeoQuartet musicians controls the playback of an entire orchestra with their string instruments. Minuscule, constantly shifting pieces of sound material generate shimmering, oscillating soundscapes that move more across spatial rather than temporal coordinates.
A video piece with text and imagery punctuates the music; artist Jamie Shi’s text responds to contributions by composers and artists Wojtek Blecharz, Nico Navarro Rueda, Stellan Veloce and Weronika Wro Wrzesińska. The video, a kind of dialogic overdub, is a nod to the work of Barbara Hammer, US-American filmmaker and pioneer of queer feminist cinema.
Cast
Mit
NeoQuartet
Erste Violine
Karolina Piątkowska-Nowicka
Zweite Violine
Paweł Kapica
Viola
Michał Markiewicz
Cello
Krzysztof Pawłowski
Komposition
Laure M. Hiendl
Biographies
Laure M. Hiendl (alle Pronomen) arbeitet als Komponist*in und Performer*in in den Zwischenbereichen von Konzertmusik, Performance, Musiktheater und Installation. In Hiendls Werken werden Instrumente hauptsächlich in Interaktion mit elektronischen Mitteln eingesetzt und die Performativität der Raum-Zeit-Körper-Beziehung in der Musik erforscht. Hiendl hat an der Columbia University New York promoviert und ist derzeit Assistenzprofessor*in an der Universität Mozarteum Salzburg. Mit Bastian Zimmermann hat Hiendl das Festival Musik Installationen Nürnberg mitbegründet. Für die Komposition „Ten Bullets Through One Hole“ erhielt Hiendl 2020 den 1. Kompositionspreis der Landeshauptstadt Stuttgart.
Das NeoQuartet ist ein in Polen ansässiges Streichquartett für neue Musik, das seit 2017 auch auf elektrischen Streichinstrumenten mit Synthesizern und Looper-Stationen spielt. In seiner Arbeit verbindet das Quartett zeitgenössische klassische Musik mit bildender Kunst, modernem Tanz und Elektronik. Es tritt international auf und hat bei Festivals in Europa, China, Südkorea, Japan und den USA gespielt. Regelmäßig vergibt das NeoQuartet Kompositionsaufträge. 2018 gewann es den Pomeranian Art Award. Das NeoQuartet ist Organisator und Mitbegründer des NeoArte Synthesizer of Arts Festival, das jährlich in Danzig stattfindet.
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