MaerzMusik 2025: limina / Sensation 1
Ensemble Nikel / Mark Barden / Ligia Lewis
Concert Performance
Ticket Prices
18 Euro, reduced 14 Euro
Tickets are sold via the Berliner Festspiele ticketing platform.
Information at: www.berlinerfestspiele.de/maerzmusik
Duration: 75 minutes
This evening juxtaposes music, sound and movement in “limina / Sensation 1” by composer Mark Barden and choreographer Ligia Lewis. The composition “limina”, performed by the quartet Nikel, is orientated towards the psycho-physical experience of complex sound masses, while the dance solo “Sensation 1” is a sculptural choreography in which the gesture of singing is rendered mute.
Bern-based quartet Nikel performs “limina” by US-born, Germany-based Mark Barden. Composed for saxophone, synths, electric guitar, electric organ and amplified objects, the work creates a hypnotic, immersive environment that invites deep listening to the underlying structures of sound. In playing with dense textures and expansive soundscapes, it evokes psychoacoustic illusions through evolving sonic masses. The title of the piece is the plural of “limen”, meaning the sensory threshold of a physiological or psychological response. As Barden explains, the composition “invites surrender into a complexly embodied sonic space that embraces raw sound as both a manifestation of and refuge from an unnameable external force”, exploring embodiment in multiple layers: musicians physically enacting sound, listeners perceiving it, and the collective experience of live performance. At its core, Barden’s composition is not just about sound, but about tactility – the sensation of touch, feeling and being touched.
“limina” is designed to be performed alongside Dominican-American choreographer Ligia Lewis’s solo “Sensation 1” and can be understood as an homage to that powerful sculptural study of embodied movement. The internationally touring dancer defines this early work as “a sculptural choreography with the gesture of singing rendered mute”, which can also be described as tour through a waxwork museum of emotions, using only the subtlest of changes in gestures. “limina” and “Sensation 1” are presented in sequence rather than simultaneously. This juxtaposition creates a dialogue that allows the works’ atmospheres and apperception to interpenetrate in a diffuse, hybridised and individual way rather than through the direct correlations that arise from simultaneity. Our memory of the first work persists as a shadow during the second work, shaping affect, meaning and more.
Cast
Performance & Choreography
Ligia Lewis
Synthesizer & amplified objects
Brian Archinal
Electric guitar
Yaron Deutsch
Synthesizer & electric organ
Antoine Françoise
Synthesizer & saxophone
Patrick Stadler
Biographien
Ligia Lewis ist Künstlerin, Choreografin, Tänzerin und Regisseurin. Sie präsentiert ihre Arbeiten auf der Bühne, in Galerien und Museen sowie in Form von Filmen und Ausstellungen. Lewis begreift Choreografie als die Bewegung von Ideen durch Körper, welche sie minutiös entwirft, ausgestaltet und inszeniert, sowie als politischen Akt: ein Anschreiben gegen die inhärenten Rassismen von auf Repräsentation beruhenden Systemen und gegen das Verschwinden Schwarzer Stimmen. Lewis’ Werke sind oft von körperlicher und emotionaler Intensität geprägt, in denen komische und tragische Elemente aufeinanderprallen, und durchbrechen normative Körperbilder. Zugleich thematisieren sie die geisterhaften Spuren von Geschichte, Erinnerung und dem (Un-)Bekannten. In ihren Arbeiten treffen klangliche und visuelle Metaphern auf den Körper und materialisieren auf diese Weise das Rätselhafte, Poetische und Dissonante.
Die Werke des amerikanischen Komponisten Mark Barden verstehen Klang als ein grundsätzlich physisches Phänomen. Indem er die Gewalt von Klangerzeugung betont (Greifen, Schlagen, Kratzen), lädt er das Publikum nicht nur zum Zuhören ein, sondern auch dazu, den Klang körperlich zu erfahren. Seine neueren Stücke verbinden Virtuosität mit geräuschbasiertem Klangmaterial und streben nach einer nach innen gewandten Komplexität, die, ähnlich wie mikroskopische Ansichten von Zellen oder Atomen, zugleich lebensbejahend und von einem schwindelerregenden Detailreichtum geprägt ist.
Ensemble Nikel ist ein Quartett, bestehend aus Saxofon, E-Gitarre, Schlagzeug und Klavier, das traditionelle und Neue Musik zusammenbringt und sich der alternativen Kammermusik verschrieben hat. Auf der Grundlage eines breiten, anspruchsvollen musikalischen Vokabulars verweben die vier Musiker elektrische und akustische Klänge zu einem harmonischen Klangorganismus. Ihre ständige Suche nach neuen musikalischen Ideen erfolgt jenseits von Genre-grenzen und ist getragen von der Leidenschaft, neue Musik zu schaffen und zur Aufführung zu bringen.
Programme
Mark Barden
limina
for quartet and light (2021)
(German premiere)
Ligia Lewis
Sensation 1 (2011/2021)
(German premiere)
Credits
An event by Berliner Festspiele / MaerzMusik.
This evening juxtaposes music, sound and movement in “limina / Sensation 1” by composer Mark Barden and choreographer Ligia Lewis. The composition “limina”, performed by the quartet Nikel, is orientated towards the psycho-physical experience of complex sound masses, while the dance solo “Sensation 1” is a sculptural choreography in which the gesture of singing is rendered mute.
Bern-based quartet Nikel performs “limina” by US-born, Germany-based Mark Barden. Composed for saxophone, synths, electric guitar, electric organ and amplified objects, the work creates a hypnotic, immersive environment that invites deep listening to the underlying structures of sound. In playing with dense textures and expansive soundscapes, it evokes psychoacoustic illusions through evolving sonic masses. The title of the piece is the plural of “limen”, meaning the sensory threshold of a physiological or psychological response. As Barden explains, the composition “invites surrender into a complexly embodied sonic space that embraces raw sound as both a manifestation of and refuge from an unnameable external force”, exploring embodiment in multiple layers: musicians physically enacting sound, listeners perceiving it, and the collective experience of live performance. At its core, Barden’s composition is not just about sound, but about tactility – the sensation of touch, feeling and being touched.
“limina” is designed to be performed alongside Dominican-American choreographer Ligia Lewis’s solo “Sensation 1” and can be understood as an homage to that powerful sculptural study of embodied movement. The internationally touring dancer defines this early work as “a sculptural choreography with the gesture of singing rendered mute”, which can also be described as tour through a waxwork museum of emotions, using only the subtlest of changes in gestures. “limina” and “Sensation 1” are presented in sequence rather than simultaneously. This juxtaposition creates a dialogue that allows the works’ atmospheres and apperception to interpenetrate in a diffuse, hybridised and individual way rather than through the direct correlations that arise from simultaneity. Our memory of the first work persists as a shadow during the second work, shaping affect, meaning and more.
Cast
Performance & Choreography
Ligia Lewis
Synthesizer & amplified objects
Brian Archinal
Electric guitar
Yaron Deutsch
Synthesizer & electric organ
Antoine Françoise
Synthesizer & saxophone
Patrick Stadler
Biographies
Ligia Lewis ist Künstlerin, Choreografin, Tänzerin und Regisseurin. Sie präsentiert ihre Arbeiten auf der Bühne, in Galerien und Museen sowie in Form von Filmen und Ausstellungen. Lewis begreift Choreografie als die Bewegung von Ideen durch Körper, welche sie minutiös entwirft, ausgestaltet und inszeniert, sowie als politischen Akt: ein Anschreiben gegen die inhärenten Rassismen von auf Repräsentation beruhenden Systemen und gegen das Verschwinden Schwarzer Stimmen. Lewis’ Werke sind oft von körperlicher und emotionaler Intensität geprägt, in denen komische und tragische Elemente aufeinanderprallen, und durchbrechen normative Körperbilder. Zugleich thematisieren sie die geisterhaften Spuren von Geschichte, Erinnerung und dem (Un-)Bekannten. In ihren Arbeiten treffen klangliche und visuelle Metaphern auf den Körper und materialisieren auf diese Weise das Rätselhafte, Poetische und Dissonante.
Die Werke des amerikanischen Komponisten Mark Barden verstehen Klang als ein grundsätzlich physisches Phänomen. Indem er die Gewalt von Klangerzeugung betont (Greifen, Schlagen, Kratzen), lädt er das Publikum nicht nur zum Zuhören ein, sondern auch dazu, den Klang körperlich zu erfahren. Seine neueren Stücke verbinden Virtuosität mit geräuschbasiertem Klangmaterial und streben nach einer nach innen gewandten Komplexität, die, ähnlich wie mikroskopische Ansichten von Zellen oder Atomen, zugleich lebensbejahend und von einem schwindelerregenden Detailreichtum geprägt ist.
Ensemble Nikel ist ein Quartett, bestehend aus Saxofon, E-Gitarre, Schlagzeug und Klavier, das traditionelle und Neue Musik zusammenbringt und sich der alternativen Kammermusik verschrieben hat. Auf der Grundlage eines breiten, anspruchsvollen musikalischen Vokabulars verweben die vier Musiker elektrische und akustische Klänge zu einem harmonischen Klangorganismus. Ihre ständige Suche nach neuen musikalischen Ideen erfolgt jenseits von Genre-grenzen und ist getragen von der Leidenschaft, neue Musik zu schaffen und zur Aufführung zu bringen.