Third Skin
Performance by Ana Lessing Menjibar
Performance
Ticket Prices
Tickets – pay as you can
10/15/20/25 Euro
→ Ticket sale via the Tanzfabrik Berlin ticketing platform.
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„She is the daughter of two creatures that fought against silence. Against the silence that keeps the feelings inside like intestines. Against the silence that mutes the dead. But the womb is still fertile from which that silence crawled…“
The performance “Third Skin” (premiered in 2023) by German-Spanish choreographer and artist Ana Lessing Menjibar, which will be shown at Radialsystem at the beginning of March, is a poetic respond to the uncovering of her family history. It deals with the experiences of war and fascism, collective as well as individual wounds, and three generations of political resistance. In response to this exploration, the artist and her team devise the fiction of a chimaera in constant transformative movement between resistance and porousness.
In “Third Skin”, Ana Lessing Menjibar works with the (embodied) knowledge inherent in Flamenco, which understands the sharing of emotions as an empowerment of the body and a source of dialogue. In her specific, transdisciplinary style, she recombines these aspects with elements of visual art, contemporary dance and electronic music, resulting in the concept of an energetic cosmos made of bodies, sound, rhythm, language and sculptural objects in which the skin as a porous surface becomes a marker of time.
“Third Skin” will be presented at Radialsystem as part of the :LOVE: cooperation between Tanzfabrik Berlin and Radialsystem. With the Radialsystem ♥ Tanzfabrik initiative, the two institutions have joined forces to specifically improve the presentation conditions for dance professionals in Berlin.
Cast
Artistic direction, choreography, performance, text and stage
Ana Lessing Menjibar
Dramaturgy, research and text
Isabel Gatzke
Composition
Ana Lessing Menjibar
Philipp Kullen
Nikola Pieper
Drums, Synths and Sounddesign
Philipp Kullen
Nikola Pieper
Costume
Gesine Försterling
Mantón sculptures
Ana Rajcevic
Lighting design
Elliott Cennetoglu
Joseph Wegmann
Technical management
Elliott Cennetoglu
Outside Eye
Alberto Cortés
Lina Gómez
Voice coaching
Juan Cárdenas
Production management
Saskia Schoenmaker
Artistic production
Sofie Luckhardt
Biographien
Ana Lessing Menjibar ist eine deutsch-spanische Performerin, Tänzerin, Choreografin und multidisziplinäre Künstlerin aus Berlin. Ihre interdisziplinäre Arbeit verbindet Körper mit Klang, Multimedia und skulpturalen Elemente als er weiterte choreografische Praxis und experimentiert mit dem transformativen Potential des Flamencos im Kontext von Performance und zeitgenössischem Tanz. Sie studierte Visuelle Kommunikation an der UdK-Berlin und den Performance Research Master SODA am HZT-Berlin.
Isabel Gatzke ist Dramaturgin im Bereich zeitgenössischer Tanz und Performance und Teil des Programmteams der Gessnerallee Zürich. Ihr Fokus in künstlerischen Prozessen liegt auf Recherche, (auto-) biografisches Material und einer diversitätssensiblen Auseinandersetzung mit Körpern und Sprache.
Der Musiker und Klangkünstler Philipp Kullen, ausgebildet in Jazz/Pop, Klangkunst und Sound Studies, spielt u.a. Jazz, Flamenco, kubanische und elektronische Musik. Er ist im Crossover- Bereich klassischer Musik tätig und an interdisziplinären Performance- Projekten beteiligt.
Nikola Pieper ist Tontechnikerin und autodidaktische Klangkünstlerin und arbeitet als technische Leiterin für Tanz und Theater. Ihre Musik entsteht mit teilweise selbstgebauten elektronischen und nicht-elektronischen Instrumenten sowie mit Field- und Foley-Aufnahmen.
Gesine Försterling ist Kostümbildnerin und Modedesignerin und wurde für ihre Kreationen mehrfach ausgezeichnet. Ihr Designfokus liegt auf Handwerkskunst und der Interpretation traditioneller Techniken.
Die Künstlerin Ana Rajcevic kombiniert Bildhauerei und Körperkunst mit Fokus auf „Körperskulpturen“. Ihre Arbeiten, die Installationen, Skulpturen, Performances und Medienkunst umfassen, verbinden Kunst mit Biomedizin, Materialwissenschaften und Technologie.
Elliott Cennetoglu ist Künstler* und Lichtdesigner* für Tanz, Theater und Performance. Elliott gehört der zeitgenössischen Tanzszene aus New York an und nutzt Beleuchtung als improvisatorischen Inhalt, dramaturgischen Kontext oder Performance-Score.
Joseph Wegmann ist Lichtdesigner für zeitgenössische Performance. Er studierte Regie und Design und arbeitete in New York und Berlin mit zahlreichen Ensembles und Künstler*innen zusammen, derzeit u.a. mit Ligia Lewis und Simone Aughterlony.
Saskia Schoenmaker ist Produktionsmanagerin im kreativen Sektor. Als leitende Produzentin für den Performancekünstler Dries Verhoeven war sie an zahlreichen nationalen und internationalen Produktionen beteiligt. Sie arbeitete u.a. mit den Choreograf*innen und 3 Künstler*innen Kat Válastur, Cranky Bodies (Peter Pleyer/Michiel Keuper), Ana Lessing Menjibar, Lee Méir und Sabine Zahn.
Sofie Luckhardt ist creative producer, Dramaturgin und Kulturarbeiterin für Tanz, Choreografie und darstellende Künste. Sie arbeitet/- e u.a. für und mit Tanz im August - Internationales Festival Berlin, THE AGENCY, caner teker und Ana Lessing Menjibar und ist Teil der Koordination von produktionsbande - netzwerk performing arts producers.
Programme
Duration approx. 60 minutes
Little English, German and Spanish is spoken. The performance is understandable even without knowledge of these languages. There are abrupt changes of light between bright and dark and surprising and loud sounds.
Radialsystem ♥ Tanzfabrik
Tanzfabrik ♥ Radialsystem
Tanzfabrik Berlin and Radialsystem have presented artists to a broad audience on the stages of Radialsystem since spring 2019. The collaboration aims to improve the labor and presentation conditions of dance professionals in Berlin beyond their individual institutional contexts. In addition to the visibility of this joint platform, an important moment of nexus between local and international artists and scenes is achieved. Both institutions provide equal support to the artists in the forms of co-production resources, rehearsal spaces and public relations work.
Credits
“Third Skin” is a production by Ana Lessing Menjibar in co-production with tanzhaus nrw, funded by the Hauptstadtkulturfonds. Supported by the Goethe-Institut Madrid and produced with the financial support of the European Union. The views expressed herein can in no way be taken to reflect the official opinion of the European Union.
The previous research project “GROWING Third Skin” was supported by the Fonds Darstellende Künste with funds from the Federal Government Commissioner for Culture and the Media as part of NEUSTART KULTUR.
The resumption of 'Third Skin' is made possible by funding from the Capital Cultural Fund and the Senate Department for Culture and Social Cohesion.
Media partnerships: The Berliner, Rausgegangen, taz - die tageszeitung, tip Berlin.
„She is the daughter of two creatures that fought against silence. Against the silence that keeps the feelings inside like intestines. Against the silence that mutes the dead. But the womb is still fertile from which that silence crawled…“
The performance “Third Skin” (premiered in 2023) by German-Spanish choreographer and artist Ana Lessing Menjibar, which will be shown at Radialsystem at the beginning of March, is a poetic respond to the uncovering of her family history. It deals with the experiences of war and fascism, collective as well as individual wounds, and three generations of political resistance. In response to this exploration, the artist and her team devise the fiction of a chimaera in constant transformative movement between resistance and porousness.
In “Third Skin”, Ana Lessing Menjibar works with the (embodied) knowledge inherent in Flamenco, which understands the sharing of emotions as an empowerment of the body and a source of dialogue. In her specific, transdisciplinary style, she recombines these aspects with elements of visual art, contemporary dance and electronic music, resulting in the concept of an energetic cosmos made of bodies, sound, rhythm, language and sculptural objects in which the skin as a porous surface becomes a marker of time.
“Third Skin” will be presented at Radialsystem as part of the :LOVE: cooperation between Tanzfabrik Berlin and Radialsystem. With the Radialsystem ♥ Tanzfabrik initiative, the two institutions have joined forces to specifically improve the presentation conditions for dance professionals in Berlin.
Cast
Artistic direction, choreography, performance, text and stage
Ana Lessing Menjibar
Dramaturgy, research and text
Isabel Gatzke
Composition
Ana Lessing Menjibar
Philipp Kullen
Nikola Pieper
Drums, Synths and Sounddesign
Philipp Kullen
Nikola Pieper
Costume
Gesine Försterling
Mantón sculptures
Ana Rajcevic
Lighting design
Elliott Cennetoglu
Joseph Wegmann
Technical management
Elliott Cennetoglu
Outside Eye
Alberto Cortés
Lina Gómez
Voice coaching
Juan Cárdenas
Production management
Saskia Schoenmaker
Artistic production
Sofie Luckhardt
Biographies
Ana Lessing Menjibar ist eine deutsch-spanische Performerin, Tänzerin, Choreografin und multidisziplinäre Künstlerin aus Berlin. Ihre interdisziplinäre Arbeit verbindet Körper mit Klang, Multimedia und skulpturalen Elemente als er weiterte choreografische Praxis und experimentiert mit dem transformativen Potential des Flamencos im Kontext von Performance und zeitgenössischem Tanz. Sie studierte Visuelle Kommunikation an der UdK-Berlin und den Performance Research Master SODA am HZT-Berlin.
Isabel Gatzke ist Dramaturgin im Bereich zeitgenössischer Tanz und Performance und Teil des Programmteams der Gessnerallee Zürich. Ihr Fokus in künstlerischen Prozessen liegt auf Recherche, (auto-) biografisches Material und einer diversitätssensiblen Auseinandersetzung mit Körpern und Sprache.
Der Musiker und Klangkünstler Philipp Kullen, ausgebildet in Jazz/Pop, Klangkunst und Sound Studies, spielt u.a. Jazz, Flamenco, kubanische und elektronische Musik. Er ist im Crossover- Bereich klassischer Musik tätig und an interdisziplinären Performance- Projekten beteiligt.
Nikola Pieper ist Tontechnikerin und autodidaktische Klangkünstlerin und arbeitet als technische Leiterin für Tanz und Theater. Ihre Musik entsteht mit teilweise selbstgebauten elektronischen und nicht-elektronischen Instrumenten sowie mit Field- und Foley-Aufnahmen.
Gesine Försterling ist Kostümbildnerin und Modedesignerin und wurde für ihre Kreationen mehrfach ausgezeichnet. Ihr Designfokus liegt auf Handwerkskunst und der Interpretation traditioneller Techniken.
Die Künstlerin Ana Rajcevic kombiniert Bildhauerei und Körperkunst mit Fokus auf „Körperskulpturen“. Ihre Arbeiten, die Installationen, Skulpturen, Performances und Medienkunst umfassen, verbinden Kunst mit Biomedizin, Materialwissenschaften und Technologie.
Elliott Cennetoglu ist Künstler* und Lichtdesigner* für Tanz, Theater und Performance. Elliott gehört der zeitgenössischen Tanzszene aus New York an und nutzt Beleuchtung als improvisatorischen Inhalt, dramaturgischen Kontext oder Performance-Score.
Joseph Wegmann ist Lichtdesigner für zeitgenössische Performance. Er studierte Regie und Design und arbeitete in New York und Berlin mit zahlreichen Ensembles und Künstler*innen zusammen, derzeit u.a. mit Ligia Lewis und Simone Aughterlony.
Saskia Schoenmaker ist Produktionsmanagerin im kreativen Sektor. Als leitende Produzentin für den Performancekünstler Dries Verhoeven war sie an zahlreichen nationalen und internationalen Produktionen beteiligt. Sie arbeitete u.a. mit den Choreograf*innen und 3 Künstler*innen Kat Válastur, Cranky Bodies (Peter Pleyer/Michiel Keuper), Ana Lessing Menjibar, Lee Méir und Sabine Zahn.
Sofie Luckhardt ist creative producer, Dramaturgin und Kulturarbeiterin für Tanz, Choreografie und darstellende Künste. Sie arbeitet/- e u.a. für und mit Tanz im August - Internationales Festival Berlin, THE AGENCY, caner teker und Ana Lessing Menjibar und ist Teil der Koordination von produktionsbande - netzwerk performing arts producers.
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